Dag 8 Thorsmork-Skogar - Reisverslag uit Skogar, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Dag 8 Thorsmork-Skogar - Reisverslag uit Skogar, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Dag 8 Thorsmork-Skogar

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

18 Juli 2022 | IJsland, Skogar

Vanochtend uitgeslapen, om 7:15 opgestaan. We doen het rustig aan, boekje lezen, kopje koffie en ontbijt. Om half 10 wandelen we naar de Stakkholtsgja canyon. Eerst weer het stuk naar de Langidalur hut dat we de afgelopen dagen al een paar keer hebben gelopen. Daarna de rivier overgestoken. Er zijn loopbruggen aangebracht over de breedste stromen. Zo steken we redelijk soepel de rivier over. Aan de andere andere kant gekomen moeten we een stuk dit dal stroomafwaarts uitlopen. Helaas komen we na een stuk lopen al een zijtak van de rivier tegen. Geen mogelijkheid om hier met droge schoenen overheen te komen. Dus zit er niks anders op dan de schoenen uit te trekken en door het ijskoude water heen te waden. Geen klein stukje helaas. Aan de overkant de schoenen en sokken weer aan en we lopen weer verder. De kloof ligt een stuk verderop en goed verstopt. Na een paar keer een klein stroompje oversteken komen we in een kloof die ons een beetje doet denken aan ‘the narrows’ in Zion national parc. Een kloof die steeds smaller wordt. De wanden zijn steil , prachtig groen gekleurd en uitgeslepen. Boven de kloof vliegen meeuwen die nesten hebben bovenin de richels.

Waar de grote kloof afbuigt kunnen we een nog smaller stukje in lopen. Na wat klauteren over scherpe rotsen zien we een prachtige waterval van hoog boven ons naar beneden klateren. Prachtig om te zien.

Op de weg terug sta ik net bij de rivier klaar om mijn schoenen uit te trekken als er een auto met 4wd stopt. De aardige bestuurder uit de Faeröer eilanden laat ons instappen en brengt ons naar de overkant. Dat scheelt een paar koude natte voeten. Om 14u terug bij de hut lezen we nog wat en wachten we op de bus. Dat vervoer met de bus is hier allemaal perfect geregeld. We rijden terug naar Hvollsfoldur. Daar staat iemand van onze reisorganisatie te wachten met een huurauto. Na wat gegeten te hebben rijden we weg met onze Suzuki swift.

Op weg naar ons guesthouse nog even een frisse douche gehaald bij de seljalandsfoss. Een waterval waar je achterlangs kunt lopen. Daarna door naar Skogar waar we vannacht slapen in een guesthouse.

Achter onze slaapplek ligt de skogarfoss. Ook weer een prachtige waterval die we nog maar even meepakken. Met het laatste beetje energie de 527 traptreden omhoog om van bovenaf de waterval te bekijken en te genieten van een prachtig uitzicht. Genoeg voor vandaag en nu tijd voor een lekkere warme douche.