Dag 12 etosha -tsintsabis - Reisverslag uit Kayengona, Namibië van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Dag 12 etosha -tsintsabis - Reisverslag uit Kayengona, Namibië van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Dag 12 etosha -tsintsabis

Blijf op de hoogte en volg Joyce

30 Juli 2017 | Namibië, Kayengona

Dag 12 etosha np-tsintsabis
Vanochtend uitgeslapen, om kw v 7 ging de wekker. Tenten en spullen inpakken en aan het ontbijt. Onze kok damian kookt prima voor ons maar zijn timing is nog niet al te best. Vertrek was gepland om half 8 maar hij besloot voor iedereen eieren met spek te bakken. Dan niet een stapel bakken zodat iedereen kan gaan eten als ze klaar zijn, nee gaan bakken als 25 hongerige mensen klaar staan voor het ontbijt. "This is Africa" zeggen we dan maar weer tegen elkaar, rustig aan, alles is hier niet zo georganiseerd als in Nederland. Omdat we gisteren geen leeuwen hebben gezien doen we vandaag nog een game drive met de truck in de richting van Namutomi, de uitgang van het park. Weer hele mooie dingen gezien maar geen leeuwen, misschien hebben we in Chobe NP meer geluk.
We zagen wel weer veel olifanten, giraffen en veel soort bokken en impala's. Ook hele mooie vergezichten over grote vlaktes met heel veel dieren en een enkele boom. Ook reden we langs de grote zoutvlakte die een groot deel van het park inneemt. In natte periode is hier water en staan er flamingo's maar nu is het een witte vlakte.
Onderweg zie je constant files van dieren, een fraai gezicht een hele lange stoet van zebra's, springbokken, oryxen en soms kudu's. Op weg naar de waterholes om daar te gaan drinken.
In namatoni gaan we lunchen. Omdat de gamedrive veel langer heeft gekost dan gepland en omdat de weg echt heel slecht was zijn we veel later dan gepland. We moeten nog zo'n 95 km naar tsinstsabis, over onverharde wegen.
We komen daar pas om kw ov 5 aan. Balen want zo was het toch wel een lange dag in de truck. We kamperen in de bush. Een campground gebouwd door bosjesmannen met steunen van Nederlandse studenten en de wilde ganzen. De bosjesmannen zijn vaak verdreven van de plekken waar ze woonden. Na de onafhankelijkheid van Namibië zijn ze in grote getallen vanuit heel Namibië en Zuid-Afrika naar Tsintsabis getrokken. Hier hebben ze geen werk en is alcohol een groot probleem. Ook is er weinig ruimte om hun traditionele levenswijze voort te zetten.
Met deze campground wilden ze werkgelegenheid creëeren voor deze mensen, daarnaast een manier om hun cultuur te delen met de westerse mensen. De camping is af alleen alle lodges zijn niet afgekomen omdat er veel geld is verdwenen voordat het is besteed. Er is niemand anders op deze camping en het ziet er half af uit. De toiletten zijn zeer primitief.
De kids slapen in en buitenlucht in een soort houten boomhut. In de avond hebben we een traditionele dansvoorstelling van de bosjesmannen. Er is een sjamaan en ze doen een traditionele dans om zieken beter te maken. Ook laten ze een dans zien die wordt opgevoerd als een meisje de huwbare leeftijd bereikt. Als zij voor het eerst ongesteld wordt sluiten ze haar gedurende een maand op in een donkere hut. Daar zal alleen oma komen om haar levenslessen te vertellen. Als een jongen dan met haar wil trouwen moet hij eerst bewijzen dat hij een goede jager is.
De informatie was zeer interessant, de dans een beetje apart, zeker omdat vlak voor de start van de eerste dans de mobiele telefoon van een van de dansers af ging.
Na de voorstelling terug maar de tenten en heerlijk gegeten. Daarna nog even gehangen bij het kampvuur en genoten van allen geluiden van de bush.

• 05 Augustus 2017 - 09:38

Anny :

Wat genieten we van de verslagen!!!
    Komen dag 8 tm 11 ook nog?
    We zijn benieuwd naar het bezoek bij de himba's.

• 05 Augustus 2017 - 11:34

Lpboes:

Bewondering, dat Joyce na zo'n lange dag nog energie over heeft om alles op te schrijven. Bedankt. schone dochter.

• 05 Augustus 2017 - 11:50

Lpboes:

Met de dans op een van de foto's van de telefoon hebben M? of L? zeker alle harten gestolen?
    Weer een uitgebreid verslag. Ik verslindt het. Bedankt Mama