Dag 13- Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Dag 13- Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Dag 13- Myvatn

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

23 Juli 2022 | IJsland, Reykjahlíð

Vandaag na het ontbijt weer richting het Myvatn meer. We hadden nog wat kleinere wandelingen in de SNP-app staan dus nog wat meters te maken.

Er hing bij aankomst nog een laag nevel over het meer heen. We starten met een korte wandeling langs de oever van het meer tussen de pseudokraters door.

Pseudokraters lijken door hun opstaande rand qua vorm op gewone kraters maar ze hebben geen kraterpijp die toegang tot een magmakamer geeft. Pseudokraters ontstaan wanneer lava tijdens een vulkaanuitbarsting onder een meer zit.

Het ziet er uit als een soort babykraters.

Daarna nog een ander wandelingetje langs de oever van het meer en deels door een berkenbos. We hebben steeds een prachtig uitzicht over het meer met zijn kleine eilandjes.

Daarna door naar Dimmuborgir, wat eigenlijk betekent “grimmige kastelen”. Het zijn lavatorens. Waarschijnlijk is hier de lava gestroomd over een zachter oppervlak dat is ingestort. Daardoor zijn alleen een soort lavatorens overgebleven. We wandelen er tussendoor en via een wandelpad steken we door naar de naastgelegen explosiekrater Hverfjall. We lopen naar de rand van de krater, een fikse klim. Daar vandaan hebben we een prachtig uitzicht over het meer. De krater zelf is een grauwe vlakte. Aan de andere kant dalen we weer af richting Dimmuborgir en terug naar de parkeerplaats.

Na een nevelige start hebben we de hele dag de zon gezien en zelfs in korte broek gelopen (voor het eerst deze vakantie). Terug bij het guesthouse zelfs nog even in het zonnetje een boekje zitten lezen, heerlijk!

Morgen een lange rit naar Reijkjavik voor de boeg.