Dag 12 - Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Dag 12 - Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Dag 12 - Myvatn

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

23 Juli 2022 | IJsland, Reykjahlíð

Vandaag geen wandeldag maar we maken een rondrit met de auto.

Eerst weer een heerlijk ontbijt bij de boerderij. Bij het ontbijt serveren ze ook Geysirbrood. Dit is een roggebrood dat ze 24 uur bakken in de grond bij de vulkaan hierboven. Van roggebrood zijn ze hier überhaupt fans, receptuur voor hun eigen roggebrood geven ze hier generaties lang door. Ik ben er niet echt fan van maar dat Geysirbrood smaakte net iets anders en was best lekker.

Na het ontbijt alle spullen inpakken en op pad met de auto. We starten bij Hverir. Daar zijn veel borrelende potten, stinkvelden en stoomspuitende gaten. Het lijkt wel een beetje op sommige velden die we Yellowstone zagen.

Daarna over een gravelweg door naar de Dettifos. Een waterval die 44 meter naar beneden komt in een kloof. Wat een geweld al dat water dat naar beneden komt.

We rijden verder naar Asbyrgi, een mooie kloof. We staan te kijken of we hier een kleine wandeling kunnen doen en worden al helemaal gek van de vliegen die rond ons hoofd zwermen. We zien ook mensen rondlopen met een muskietennettenover hun hoofd. We besluiten de wandeling te laten zitten en stappen gewoon weer lekker de auto in.

We rijden door langs de kust van het schiereiland Tjörnes. Op een klif naast de parkeerplaats zien we een heleboel papegaaiduikers. De meeste zaten ver in de diepte in het water maar er vlogen er een aantal heen en weer de rotsen in. Zo konden we ze wat rustiger bekijken dan vorige week met windkracht 7.

Na deze stop door naar Husavik waar we een rondvaart op het programma hebben staan. In Husavik drinken we koffie en wandelen we door het dorp om de tijd een beetje te doden.

Voor de rondvaart moeten we eerst omkleden. We gaan met een rib (speedboot) en moeten daarom warme waterdichte pakken en een zwemvest aan. Met deze pakken aan stappen we op de boot. De zee is rustig vandaag en het is droog weer (8 graden). Prima condities dan ook om de zee op te gaan.

We varen eerst rustig de haven uit en dan gas erop richting puffin island. Om ons heen vliegen de papegaaiduikers mee. Wat vliegen die hard zeg, ze kunnen de boot gewoon bijhouden. Bij het eiland zien we de klif helemaal vol zitten met papegaaiduikers. Ze zijn aan het broeden. Alleen tijdens het broeden gaan deze beestjes aan land, de rest van het jaar dobberen ze gewoon op zee.

Het zijn hele schone beestjes. Ze graven twee gaten in de grond, eentje voor het ei en eentje om in te poepen. We kunnen rustig bekijken hoe ze om ons heen zwemmen en vliegen. Wat een grappige beestjes.

Daarna gaan we verder de zee op. We zien dolfijnen rondom de boot en in de verte zelfs springen.

Nog wat verder de zee op zien we 5 bultrugwalvissen. Omdat deze boot makkelijk kan manoeuvreren kunnen we er dichtbij komen. Wat een gigantische beesten zijn dit toch. De boot volgt steeds een van de walvissen maar niet te lang om ze verder niet te storen. Om ons heen zien we verschillende ruggen en staarten omhoog komen als we terugvaren naar Husavik. En ook een van de dolfijnen geeft nog even een showtje door een paar sprongen te maken. Het was fantastisch!

Na de boottocht rijden we terug naar een ander guesthouse in de buurt van het Myvatn meer. Hier kunnen we gelukkig ook eten want we hebben geen zin meer om nog op zoek gaan naar een restaurant.

Morgen nog een dagje rond het meer en dan zit het er alweer bijna op.