Dag 11 Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Dag 11 Myvatn - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Dag 11 Myvatn

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

21 Juli 2022 | IJsland, Reykjahlíð

Vanochtend heerlijk ontbeten bij de boerderij aan de overkant van de weg. Daar hebben ze tegen de stal aan een restaurant gebouwd. Aan de ene kant van het restaurant kijk je door de ramen de stal in en aan de andere kant kijk je uit over het meer en zie je de koeien lekker buiten grazen.

Heerlijk gegeten met allerlei soorten brood, verse boter, kaas en eieren.

Na het ontbijt werden we om half 10 opgepikt door een taxi. Die bracht ons naar Kefla, een oude vulkaankrater met een meertje er in.

De IJslanders noemen deze plek ook wel de hel, omdat niemand enig idee heeft hoe diep het water is en wat eronder zit. Onderweg zien we een energiecentrale die energie wint uit al de warmte die op deze plek ontstaat door de vulkanische activiteit. Zelfs de rivier die door het dal loopt heeft warm water. Er staat zelfs een warme douche aan naast de weg.

De taxi zet ons af en we lopen zelf terug naar ons guesthouse. We lopen eerst langs de rand van de krater en dalen daarna een stuk naar beneden af naar een andere plek met veel vulkanische activiteit. De zwavellucht komt je al van ver tegemoet. We lopen door een gigantisch lavaveld waar om iedere hoek wel stoom uit de grond komt. Het lavaveld is ontstaan bij uitbarstingen op Kefla tussen 1974-1984. Ook zien we velden waar veel zwavel ontstaat. Er is daar een soort grijsblauwe modder gecombineerd met gele plekken waar zwavel neerslaat. Het lijkt wel of we een waterval horen maar dat blijkt het geluid van allemaal plekken waar het borrelt in de grond.l, je ziet de bellen zo omhoog komen.

Na een rondwandeling door het lavaveld dalen we verder af richting Reykjalikh. We volgen daarbij de gang die de lava maakte bij de uitbarsting. Deze is gestopt tot vlak voor het kerkje van Reykjalikh, een gigantische stroom dus. We kruisen het lavaveld een paar keer en lopen verder steeds een beetje aan de rand. In de buurt van onze eindbestemming krijgen we een prachtig uitzicht over het Myvatnmeer met al zijn kleine eilandjes. Ook de sneeuwtoppen in de verte zijn goed zichtbaar vandaag. Na 20 km lopen bereiken we ons guesthouse, tijd voor een heerlijk koud biertje.

Vanavond eten we bij de boer. Morgen maken we een rondrit en gaan we met de boot op zoek naar walvissen en papegaaiduikers.

• 21 Juli 2022 - 20:48

Ilse Van Leeuwen:

Heerlijk om jullie avonturen op afstand te volgen! Hopelijk heb je morgen geluk en zie je walvissen!