Dag 10 Höfn-Reykjalid - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Dag 10 Höfn-Reykjalid - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Dag 10 Höfn-Reykjalid

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

20 Juli 2022 | IJsland, Reykjahlíð

Vanochtend eerst lekker ontbeten in ons guesthouse. Het zag er allemaal heerlijk uit, allerlei soorten vis zoals haring, tonijn en kaviaar. Maar ik krijg toch ‘s ochtends alleen een broodje jam en wat yoghurt naar binnen.

Daarna op pad want we hebben flink wat kilometers af te leggen vandaag. We rijden eerst langs de kust. Het weer is een stuk rustiger dan gisteren, het is droog en het waait niet meer. Maar wel bewolkt en fris. We rijden langs diverse fjorden, prachtig uitzicht over de rotsen en de zee.

Daarna een pas over (over een gravelweg). Van bovenop de pas kijken we zo over het fjord uit.

Daarna dalen we af richting Egilsstadir (in het oosten van IJsland). We zien kleine dennenboompjes op de hellingen en langs de weg weer hele velden vol met paarse Lupines.

In Egilsstadir doen we boodschappen voor de lunch en dan weer verder. Het is ongeveer 6 graden buiten dus een gezellige picknick zit er niet in, we eten in de auto op een plekje met fraai uitzicht. Daarna verder richting het westen. We rijden over een gravelweg richting de Studlagilkloof. Op internet las ik dat deze kloof pas de laatste paar jaren door toeristen is ontdekt. Een foto in deze kloof is een ware Instagram hype geweest. En sindsdien is het er razend druk. Ze zijn druk bezig de weg er naartoe te verbeteren maar dat is nu nog niet klaar.

We kunnen kiezen aan het einde van de gravelweg parkeren en 8 km lopen naar de kloof of proberen om nog een stukje verder te rijden over een kronkelende honkebonke weg en dan een stuk minder lopen. We kiezen voor het laatste.

Daarna alsnog 4 km lopen naar de kloof. Ze zeggen wel dat het niet gaat om de bestemming zelf maar om de weg er naartoe. Nou in dit geval ging het alleen om de bestemming, de weg er naartoe was namelijk een breed gravelpad. Maar de bestemming was prachtig. De kloof noemen ze ook wel de natuurlijke diamant. Hij bestaat uit allemaal kolommen van basalt waar steeds stukken vanaf zijn gevallen door de rivier die er langs stroomt.

We dalen over de blokken helemaal af naar de rivier. Het is een bizar gezicht als je rondom kijkt, het lijkt wel uit een sciencefiction film.

Na de nodige foto’s genomen te hebben wandelen we terug naar de auto.

Dan verder richting onze eindbestemming, Myvatn meer (muggenmeer).

Het landschap verandert ineens drastisch, geen beplanting meer en we zien alleen maar ronde heuvels en overal grind. En er is veel meer vulkanische activiteit, de zwavellucht komt ons af en toe al tegemoet.

Aan het meer ligt ons guesthouse op een camping. Hier blijven we in totaal 4 nachten al moeten we wel na 2 nachten van guesthouse wisselen. Er staan weer een aantal mooie wandelingen en rondritten op het programma.