Dag 4: sesriem canyon -sossuvlei - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Dag 4: sesriem canyon -sossuvlei - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Dag 4: sesriem canyon -sossuvlei

Blijf op de hoogte en volg Joyce

26 Juli 2017 | Namibië, Swakopmund

Dag 4: sesriem canyon- sossuvlei-solitaire
Vanochtend om 5 uur opgestaan. We hoefden gelukkig niet de tenten in te pakken dus alleen de dagspullen verzamelen en gelijk de truck in op weg naar Dune 45 voor een zonsopgang. In het donker over een grindweg hobbelen. Bij aankomst was het al een beetje licht aan het worden. Voor ons een 300 m hoge duin die we met zo'n 50 anderen gingen beklimmen. Precies vandaag was er een halve storm dus onderweg flink gezandstraald. Zonsopgang was helaas niet zo spectaculair door al het stof dat in de vallei hing. Samen met een man of 10 zijn we doorgelopen naar een volgend topje. Toen de zon eenmaal goed doorkwam hadden we daar een prachtig uitzicht. Veel hoge roodgekleurde duinen met een scherpe graad en een hele mooie schaduwkant door de zon die slechts een kant belicht. De duinen zijn ontstaan door zand uit de kalahari woestijn dat hier naar toe waait. Door wind uit zee vanaf de andere kant ontstaan hele hoge steile duinen. Na een kopje koffie bij de truck (het geplande ontbijt ging niet door vanwege de harde wind) door naar deadvlei. Een stukje land dat helemaal omringd is door duinen waardoor het helemaal is afgesloten van stroompjes die ontstaan als het hier een keer regent.
Onze truck kon deze plek niet bereiken en dus moesten we overstappen in jeeps. Een spectaculaire rit door het mulle woestijnzand.
Daarna eerst een paar duinen over klimmen en dan zie je een hele grote kale vlakte omringd door hoge roodgekleurde duinen. Op de grond een witte laag klei die helemaal gebarsten is door de droogte en aantal droge dode bomen. Op een boomstam heerlijk genoten van deze bizarre droge woestijnwereld terwijl milan en lucas nog even in de bloedhitte een hoge duin gingen beklimmen. Vervolgens rollen, buikschuiven en springen naar beneden.
Nadat we met de jeeps weer terug waren gereden weer in de truck richting onze camping. Daar alle spullen ingepakt (behoorlijk hard werken, tenten inpakken, 25 matjes oprollen), een uitdaging in de bloedhitte met een groep mensen die moe is en honger heeft. Daarna de beloning een ontbijt, alhoewel het was inmiddels half 1. Na de maaltijd in de truck op weg naar sesriem canyon. Een kloof waar ooit water in stroomde. Toen de eerste bewoners van dit stuk land hier aankwamen hadden ze zes riemen van hun ossenkar aan een emmer nodig nodig om water uit de kloof te kunnen halen. We hebben een wandeling door de kloof gemaakt. Tegen de wanden van de kloof zaten bavianen die daar op een soort apenrots woonden.
Daarna op weg naar de camping (amara campground). Een camping die in een soort kommetje lag zodat we eindelijk uit de wind waren. Alle tenten weer opzetten, dat ging al stukken sneller dan de eerste keer. Milan en lucas even zwemmen in het ijskoude water. Wij een heerlijke warme douche om even al dat zand weg te spoelen. In het donker, 6 uur, eten we met zijn allen spaghetti bolognese, gemaakt door onze kok. Om half 9 liggen we op bed, morgen gaat om 6 uur de wekker weer.

• 29 Juli 2017 - 12:26

Lpboes:

Heeft de enkel/knie van Joyce zich goed gehouden ivm beklimming 300m hoge duin? Een altijd bezorgde Oma/schoon/moeder Loes.