Canyonlands en Arches - Reisverslag uit Goulding, Verenigde Staten van Joyce Boes - WaarBenJij.nu Canyonlands en Arches - Reisverslag uit Goulding, Verenigde Staten van Joyce Boes - WaarBenJij.nu

Canyonlands en Arches

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Goulding

Canyonlands en Arches
Vanochtend de wekker om 6:00. Door de warmte wordt hier overal geadviseerd om al heel vroeg op pad te gaan om te hiken. Eerst nog even zonsopgang op dead horse point, alleen liet de zon zich niet zien door de wolken. Het weer ziet er dreigend uit. We gaan verder op pad richting Canyonlands, waar we zo vroeg zijn dat de controlepost nog niet eens open is.
Ontbeten bij het startpunt van de wandeling naar Mesa arch met een prachtig uitzicht.
Mesa arch was mooi, onder de boog door zag je de Islands in the Sky.
Vandaar uit door naar Grand View Overlook, een prachtig uitzichtpunt over Canyonlands. Het weer is nog steeds een beetje dreigend maar toch besloten door te rijden naar Upheaval dome. Onderweg zien we de Whale rock die inderdaad sprekend lijkt op een walvis op het droge.
Een wandeling gemaakt naar twee uitzichtpunten over Upheaval dome, een soort diepe krater met daar rondom een hoge steenrand. Wetenschappers zijn er nog niet over uit waardoor deze krater is ontstaan, het zou een meteorietinslag kunnen zijn maar ook het ineenstorten van een hoeveelheid zouten onderin de krater.
Net terug van de wandeling besloten even te picknicken en een bakkie koffie te doen (het was inmiddels 11:00). We waren net op tijd terug bij de camper want nog geen 10 minuten na terugkomst was er een hoosbui en onweer. Het water kan hier nergens in het gesteente trekken dus het kwam met beekjes naar beneden. Teruggereden richting Arches en onderweg een tussenstop gemaakt voor een heerlijk tukkie en een lunch met gebakken eieren.
In de middag naar Arches national park en omdat we hier veel vroeger kwamen dan gepland alvast wat Arches meegepikt. De courthouse towers, balanced rock, the garden of eden, double arch en the windows. Bij the windows was iemand zelf omhoog geklommen, die niet meer naar beneden durfde. Een reddingsoperatie (wij dachten een oefening) met maar liefst 10 of 15 man om deze persoon te helpen. Die amerikanen pakken ook echt alles groot aan.
Na een lange dag nu op de camping in Devils garden. De enige camping in het hele park met zo'n 40 plekjes midden tussen de rode torens en ons plekje heeft uitzicht op een eigen arch, een heel bijzondere plek. Morgen staan wandelingen naar delicate arch en devils garden op het programma. Wederom heel vroeg uit de veren om de grote drukte en de warmte voor te zijn.